måndag 3 november 2014

Pannlampa från Kina?


Pannlampa från Kina?

Jag har gjort en del efterforskningar och tester och tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Ta inte detta som några sanningar då: 1) jag inte är expert 2) man aldrig vet exakt vad man får om man handlar från Kina. Jag har läst på mycket och testat produkten jag fick så långt jag hade möjlighet.

Först två väldigt viktiga varningar som gäller alla lampor med Li-Jon-batterier (=alla moderna pannlampor).

LADDA ABSOLUT INTE ÖVER NATTEN ELLER UTAN ÖVERSYN
DUBBELKOLLA SÃ… DU INTE KOPPLAR IN FEL LADDARE TILL FEL BATTERI

Min lampa slutade totalt pÃ¥ 300 SEK (inkl  ny lins) och ger ca 1800 lumen med nytt batteri (räcker ca 2,5h). Batteriet har jag i ryggfickan pÃ¥ en cykeltröja (inuti en plastpÃ¥se), men en liten magväska fungerar ocksÃ¥. Ljuset är riktigt najs, men huvudbandet är inte optimalt och beroende vilken vinkel man vill ha fÃ¥r man flytta runt det lite pÃ¥ huvudet.


Nästa projekt är att göra ett nytt huvudband så den sitter fast bättre samt att bygga om en 7/9-diodslampa från grunden för att skrämma upp den i 6000 lumen. Återkommer om detta i framtiden :)

Inköpsställen

Jag rekommenderar att handla via Ebay.com. De har garanti att man fÃ¥r pengarna tillbaka snabbt och utan krÃ¥ngel om paketet inte kommer fram eller innehÃ¥ller fel vara. DealExtreme och AliExpress är osäkrare enligt min mening. 

Handla bara från säljare med hög rating och många genomförda affärer. Det går att spara några dollar genom att handla från mindre aktiva säljare, men risken för scam är större (du förlorar inga pengar, men det tar en massa tid). Räkna med att det tar en månad till Sverige efter beställning.

Batterier

Först av allt, alla Li-jon-batterier kan explodera. Detta gäller även de allra dyraste märkescellerna. Olyckor händer i 99% av fallen vid överladdning så om man bara laddar sina batterier när man är hemma samt kollar till dem då och då (de kommer svälla och börja pysa långt innan de börjar brinna) är man säker. LADDA ABSOLUT INTE ÖVER NATTEN, oavsett produkt!

När man handlar från Kina så vet man inte riktigt vilka celler man får. Lampan jag köpte och länkar till nedan genomgick ett elektriskt test genom att jag lastade batteriet mycket hårdare än vid normal användning och passerade utan anmärkning. Detta är inget man gör om man inte kan elektronik.

Det minsta test man ska göra är att göra nÃ¥gra ”cykler” i kontrollerad miljö med fullt ljus, dvs ladda, ladda ur helt, ladda osv. Tänk pÃ¥ att lampor blir väldigt varma när dom ligger stilla, sÃ¥ gör detta test utomhus och gärna med en bordsfläkt som blÃ¥ser pÃ¥ lampan.

Nästan alla kinalampor är baserade på Mag-shines produkter. Detta innebär att det går att köpa ett separat batteripack, men kolla spänningen först! Även laddare är delvis kompatibla MEN KOLLA SPÄNNINGEN FÖRST (här kan det bli farligt om man gör fel).

Ljusstyrka

Jag rekommenderar att man ser till att dioderna i lampan är ”Cree XM-L2”. Detta stÃ¥r tydligt angivet i annonserna och är nästan alltid sant (dioder piratkopieras inte vad man känner till). I andra hand kan man välja lampor med ”Cree XM-L”, men de har ca 20% lägre ljusutbyte. Flera dioder betyder inte nödvändigtvis bättre!

PÃ¥ Ebay kan man bortse frÃ¥n angivet antal Lumen. Siffran som stÃ¥r där är en helt teoretisk siffra med oändligt bra kylning, batteri och drivkrets. Verkligenheten är väldigt mycket lägre. Att mäta lumen är extremt svÃ¥rt och dyrt (~120 miljoner för en mätkammare), men det finns ett knep. Om man vet batterikapaciteten eller har mätt upp hur mycket ström lampan drar pÃ¥ full styrka kan man grovt räkna ”baklänges”. En vettig tumregel är att man maximalt fÃ¥r ut 100 lumen per watt och dÃ¥ blir formeln:

 ljussstyrka[lumen] = batterispänning[volt] * batterikapacitet[mAh] / 1000 / batterilivslängd[timmar] * 100
 Eller:

ljusstyrka[lumen] = batterispänning[volt] * strömförbrukning[ampere] * 100

Ljusbild

Allt är inte lumen! Personligen tycker jag att en smal kon är obehaglig att springa med dÃ¥ det ger min tunnelseende. Det finns tvÃ¥ metoder att ändra detta: diffusion och spridning. Diffusion av en lampa gör man enkelt genom att tejpa 1-2 lager med halvtransparent ”magic-scotch-tejp” (finns i bokhandel/Biltema) och detta eliminerar hot-spots som ögat automatiskt söker sig till. Spridning fixar man genom att byta lins. I länkarna nedan finns ett välrennomerat företag som erbjuder utbyteslinser. Väldigt mÃ¥nga kina-lampor använder sig av glas med 39mm diameter och passar linsen (köp till O-ring när du beställer). Själv blev jag väldigt nöjd med wide angle lense med 10x30 graders spridning. Det tar helt bort tunneln och ger en ljusbild som täcker ett större omrÃ¥de. Notera att men inte ser lika ”lÃ¥ngt” dock, det är alltid en avvägning.

Länkar

 Lampan jag köpte: 
Linsen jag köpte:  
“Diffusionstejp”:  

På dessa forum kan man nörda ner sig hur mycket som helst:

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag köpte en sådan här lampa och lins från USA till. Tyvärr blir det ingen bra vinkel på ljuset när jag sätter fast den på det medföljande huvudbandet eller på Silvas huvudband. Den lyser väldigt mycket nedåt. Hur har du hanterat detta?
    Mvh Mattias Biörs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Menar du att lampan är för "lång" och slår i huvudet? Jag flyttade bandet lite uppåt på huvudet

      Radera
    3. Ja precis. Den går inte att vinkla bakåt mer. Hittade dock detta huvudband som ser ut att fungera bättre:
      http://www.valostore.se/produkt/pannband_lumilight_ul/.
      Konstruktionen på denna verkar vara bättre.

      Radera